måndag 18 januari 2010

sous le ciel de paris


Göteborgs Filmfestival verkar verkligen spännande i år. Hittills har jag gjort upp en lista på 23 filmer jag vill se, orealistiskt så det smäller. Hur många hinner man se? Kanske fem eller sex? Om jag bara hinner se en så sätter jag mitt hopp till filmen L'Armée du Crime av Robert Guediguian eftersom den utspelar sig i Paris. Godtyckligt? Well.
I detta nu dras jag för övrigt med en jävligt svårtydd nostalgivåg och längtar tillbaka dit. Kanske beror det mest på att det var maj och 25 grader varmt när vi var där, och att det är nollgradigt, grått och slask här just nu. Eller bara på att det var en konstig och vacker stad. Det var några fina dagar i alla fall. Jag vet inte hur man ska uttrycka det annorlunda, det går säkert, men det är mer en känsla som är svår att sätta fingret på.



Inga kommentarer: