tisdag 28 augusti 2012

Hjärndoping



Idag fick jag följande mail från SVT (utdrag)

SVT Nyheter arbetar just nu med inslag om så kallad "hjärndopning" som är ganska vanligt i bland annat USA. Det handlar om studenter som tar olika sorters läkemedel (tex adhd-medicin utan diagnos) och andra preparat för att prestera bättre på sina utbildningar.

Bland annat New York Times har nyligen uppmärksammat fenomenet. Även CNN har rapporterat om företeelsen. Därför vill ta reda på hur vanligt det är bland universitetsstudenter i Sverige. Vi har valt några av de mest sökta utbildningarna i Stockholm och Göteborg.


Därför skickar vi våra frågor till cirka 6000 studenter vid Läkarprogrammen och Juristprogrammen i Stockholm och Göteborg. Vi har fått e-postadresserna av universiteten. Det är alla studenter vid de utbildningarna som universiteten har e-postadress till.

Jag tycker att hjärndoping låter stenhårt, tror till exempel att mannen på bilden ovan är hjärndopad. Dock har jag aldrig hört talas om någon i min omgivning som är det. Vill heller aldrig göra det. Jag hoppas att jag kan fortsätta leva i min lilla bubbla där det går att ha ett normalt liv parallellt med plugget. 

Jag menar.. OMG WTF LOL VEM UTSÄTTER SIN ARMA KROPP FÖR DYLIK BEHANDLING?!





Inga kommentarer: