lördag 4 oktober 2008

Uppgörelse!



Jag har under en längre tid stört mig så enormt på en låt som går varm på världens radiostationer och som för närvarande ligger sexa på trackslistan. Ni kanske vet vilken jag menar. Om inte så menar jag den underbara låten "I kissed a girl" med Kate Berry eller Nate Sherry eller vad det rara stycket/människan nu kan heta. Jag vet verkligen inte varför jag stör mig på den... tänkte jag säga. Jo, det vet jag förresten.

Cyniker som jag är, vill jag hävda att jag inte tror att anledningen till att den slagit så hårt är att hela världen plötsligt omfamnar hågon fom av hbt-budskap som kan tänkas ligga gömd i låten. Visst, det är alltid kontroversiellt att en tjej sjunger om att hon har kysst en annan tjej - men det är också det som är uträknat!

Bara att man gör det till en grej att man har kysst någon av samma kön visar på någon form av... skev inställning till det hela? Den är skriven ur en så heteronormativ och koketterande synvinkel att det är lite skrattretande. Att det dessutom inte är Kate Perry själv som har skrivit den utan producenten Lukasz Gottwald (som f.ö. har skrivit till t.ex. Avril Lvigne och Kelly Clarkson) kommer kanske inte som en överraskning, men för in mig på nästa tråd i resonemaget mot denna låt.

Och då måste jag vara ännu mer cynisk, förlåt mig för det, men ytterligare en anledning till dess popularitet är också att det är just en man som har skrivit den. För jag vill hävda att det är en sång skriven av män, för män. För visst är det lite spännande med en snygg brud som sjunger, lite kaxigt sådär, att hon har kysst en tjej? Är inte det alla heterosnubbars våta dröm med lite girl on girl action? Klart som fan att det slår över hela världen.

Allt känns så jävla uträknat att det gör mig illamående. That's showbiz.

Inga kommentarer: