lördag 11 oktober 2008

en liten historia om skräck


Det är lördag, det är grått ute, jag har två mördande helvetesveckor framför mig sett ur
studiesynvinkel och jag dricker kaffe och postar blogginlägg mellan fysiken och engelskan, för att hålla humöret uppe.
Idag tänkte jag avhandla ämnet Lärare Som Man Är Rädd För. I min värld och i stora delar av skolklassen är det dr. Flinthjärta aka Squidward som är värd att frukta (aldrig att jag skriver ut det riktiga namnet ifall läraren himself skulle få för sig att googla på sitt eget namn och halka in här!).
Människan har en doktorsgrad (därav epitetet "dr") i biologi och ser antagligen ned på alla som inte lyckats uppnå samma nivå.
Efter att ha satt skräsck i klassen med sina slumpmässiga verbala påhopp och uppläxningar, berättade han plötsligt att de flesta journalister inte har ett tillräckligt omfattande begrepp om vad standarddavvikelse egentligen innebär för resultatet i en statistisk undersökning. Jag kan för övrigt tillägga att jag som NV-are och med ett bra betyg i matte B inte heller har koll på vad det egentligen betyder...
"När journalisterna säger att ändringarna ligger inom den statistiska felmarginalen, så kan man knäppa dem på näsan och säga 'haha, du har ju inte fattat någonting'!", mös han som avslutning på sin evighetsutläggning om standardavvikelse. Man förstod alltså av detta, att knäppa folk på näsan, det var något som dr Flintjärta gillade att göra!
Det kommer at bli två skakiga biologiår för min del, thazz fo' sho.
Nu ska jag plugga.

Inga kommentarer: